top of page
kiwihug-qv05FvdE26k-unsplash_edited_edited_edited.jpg

Pracovní postupy
a návody

Slané těsto

Razničkování
Keramika
Různé materiály
Slané těsto
Úvod

Slané těsto mě okouzlilo a získalo si mě především svou dostupností a jednoduchostí.

9 (1).JPG

Z levné modelovací hmoty můžeme snadno vytvořit velké množství nejrůznějších drobných ozdob, dekorativních předmětů, ale i výrobky větší a prostornější. Práce s ním je pro mě potěšením a modelování , doprovázené poslechem příjemné hudby, výbornou relaxací.

A navíc, svými originálními výrobky předávám radost

i svému okolí.

Věřím, že modelování ze slaného těsta zpříjemní čas všem, kteří zabrousili na mou webovou stránku a mají chuť modelování vyzkoušet

Návody
kiwihug-qv05FvdE26k-unsplash_edited_edit
Než začneme

Před každým modelováním si připravíme slané těsto, igelitovou folii (sáček)  na přikrytí těsta,  kelímek s vodou, kelímek s moukou, váleček, štětec, pracovní desku, náčiní na modelování, nožík,  předměty na otiskování , podle potřeby

i tvořítka („vykrajovátka“) a další pomůcky uvedené v úvodu

Doporučení: Na pracovní ploše si vyválíme malý kousek těsta a předem si vyzkoušíme  otisky předmětů, které máme k dispozici.

Před samotným modelováním již budeme vědět, se kterými se nám manipuluje nejlépe

a které z nich zanechávají nejzajímavější otisky.

ptacek_edited.png
Příprava slaného těsta

Základem těsta je mouka, sůl a voda v poměru:

 

2 hrnky hladké mouky, 

1 hrnek soli

3/4   hrnku studené vody

V míse promícháme  mouku se solí, přilijeme studenou vodu a uhněteme vláčné hladké těsto. Pokud se těsto lepí, mouku přidáme, nebo naopak, když se drolí, přilijeme vodu. Důkladně propracované  těsto uschováme v igelitovém sáčku, aby neosychalo. Připravit si ho můžeme

i předem a uložit v chladu.

K přípravě těsta lze využít různé druhy mouky, získáme tak odlišné přírodní odstíny výrobků.
Základní pomůcky na modelování

Váleček, nožík, pracovní deska, lis na česnek, struhadlo, špejle, tvořítka, malé špičaté nůžky, štětec, miska s vodou, koření – badyán, pepř, hřebíček, předměty na otiskování – knoflíky, uzávěry fixů, „víčka“ od plastových lahví, kalíšky z čajových svíček apod.

Pozn.: Během modelování a získávání zkušeností sami zjistíte, že otiskovat lze téměř cokoli a že vaše domácnost je plná drobných předmětů - razítek, které můžete uschovat. Např. poztrácené kostičky LEGA, brčka, ozdobné přívěsky,  víčka krémů, hřebíky, šroubky, pomůcky na vaření... A každý  z nich v těstě zanechá jiný  originální otisk.

Pomůcky a materiál ke zdobení hotového výrobku:  barevné mašle a stuhy, provázky, tavná pistole a náplně do pistole, svíčky, nůžky.

Rady pro práci se slaným těstem

Slané těsto je tvárnou modelovací hmotou, na které si vyzkoušíme různé techniky modelování, získáme modelovací návyky a dovednosti.  Těsto můžeme válet, libovolně tvarovat, protahovat, krájet, nastřihávat, strouhat, vykrajovat, zaplétat, zdobit otiskováním různých předmětů ( knoflíků, víček a uzávěrů fixů, špejlí,vidličky, nožíků …) a s trochou fantazie a trpělivosti  dokážeme vytvořit spoustu jemných ozdůbek, kytiček, vlnek, copánků, puntíků atd.

Pracujeme na pracovní ploše, nejlépe dřevěném válu nebo pevné plastové desce. 

 

Před válením těsta doporučuji pracovní plochu posypat slabě  moukou, plát se pak nepřilepí

k ploše.

 

Ke slepování jednotlivých částí

z těsta použijeme „jako lepidlo“ vodu. Tu nanášíme štětcem. Kdybychom k sobě jednotlivé části vodou nepřilepily, během schnutí by odpadly.

PB243723 (1).JPG

Ruce při modelování musí být čisté a suché . Pokud se nám potí, můžeme je během modelování namáčet do mouky a  lepení tak zabránit.

Během práce  často omýváme zaschlé těsto z rukou, jinak se nám nepodaří modelování drobných detailů

Těsto, které zrovna nepoužíváme, přikryjeme igelitovým sáčkem,

aby neoschlo.

Zbylé  těsto  uložíme v chladu

a  využijeme ho následující  den. Před dalším použitím ho obalíme v mouce. Skladovat slané  těsto můžeme 1 - 2 dny. Skladováním ztrácí na kvalitě

a řídne.

kiwihug-qv05FvdE26k-unsplash_edited_edited_edited.jpg
kiwihug-qv05FvdE26k-unsplash_edited_edited_edited.jpg
PB178130_edited_edited.jpg
Keramika

Hlína je velice tvárná a příjemná na dotek, děti ji milují a vůbec jim nevadí, když se při modelování
trochu ušpiní. Mají skvělou fantazii a výsledky jejich práce vás vždy mile překvapí.

P5185730.jpg

Hned v úvodu bych chtěla připomenout, že nejsem odborník na keramiku, pouze amatér. Ráda tvořím, objevuju nové materiály a hlína patří mezi mé oblíbené. Není mým cílem, ani v mých kompetencích, abych odborně popisovala keramické materiály a techniky. Nadšenci, tak jako já, si informace najdou na internetu nebo v odborných časopisech, či hrnčířských dílnách a prodejnách s keramickým zbožím.

Ve svých doporučeních vycházím z vlastních zkušeností i ze zkušeností získaných při práci s dětmi různého věku, různých dovedností a schopností.


Hlína je velice tvárná a příjemná na dotek, děti ji milují a vůbec jim nevadí, když se při modelování trochu ušpiní. Mají skvělou fantazii a výsledky jejich práce vás vždy mile překvapí. Určitě stojí za to hlínu vyzkoušet a společně s dětmi prožívat napínavý proces od přípravy hlíny, modelování, prvního výpalu, glazování až výsledného vypalování.

Materiál

Hlína: druhů hlíny je velké množství od značek i dodavatelů. U výběru druhu hlíny i její barvy si předem
promyslíme, jaké máme možnosti ( prostor na sušení, keramická pec) a co z ní chceme vytvořit. Zda
drobné ozdoby, reliéfy, nebo větší figurky, misky a jiné nádoby apod. Pro modelování menších výrobků,
ozdob, reliéfů, dekorací doporučuji hladkou hrnčířskou hlínu.


Pro větší a prostornější modely, kdy nelpíme na drobných detailech při modelování a dekorování,
využíváme hrubší hlínu šamotovou. Barvu hlíny volíme podle dalšího zdobení – barvení glazurami
nebo barvami. Doporučiji začínat hlínou světlou, na které vyniknou  téměř všechny glazury.

Glazury a barvy

Při výběru z obrovské škály glazur se řiďte vždy návodem na použití a vypalovací teplotou. Širší přehlednou orientaci ve značení glazur, barev a využití najdete v tabulkách v odborné literatuře, na internetu a ve specializovaných výtvarných potřebách.

Keramické výrobky můžeme barvit i akrylovými barvami na keramiku značky Hobby, které nemusíme vypalovat. Jsou vhodné především na keramické samotvrdnoucí hmoty a hmoty bez výpalu.

Glazura

Glazura zdobí vypálený keramický střep, vytváří na něm sklovitý povlak, který brání prosáknutí. Máme na výběr glazury bezbarvé průhledné, bílé krycí , průhledné barevné, krycí barevné, matné.

Glazury se prodávají v podobě práškové. Ředíme je vodou asi na hustotu mléka a na vypálený střep nanášíme štětcem nebo glazujeme máčením, poléváním, či vyléváním nádob. Celková tloušťka nánosu glazury by neměla být větší než 2mm.

Barva

Barvy dělíme na barvy pod glazuru, barvy na glazuru, barvy do glazury.

Engoba

Engoby jsou různě zbarvené hlíny, kterými se dekoruje střep jiné barvy.

Rady a doporučení

Než se pustíme do modelování, tak se nejprve seznámíme s tvárnými vlastnostmi hlíny a vyzkoušíme své modelovací schopnosti. Hlínu mačkáme, hněteme, válíme, koulíme, pracujeme dlaněmi a prsty. Vyzkoušíme trhání, krájení, otiskování předmětů a rytí do hlíny (např.špejlí).

Modelujeme postupně, od jednoduchý tvarů po složitější. Začneme např. stejně velkými 
kuličkami, krátkými a dlouhými válečky, slzičkami, kostičkami...Pro začátečníky je vhodná práce s vykrajovátky. Můžeme je využít k přípravě drobných ozdob, nakterých si vyzkoušíme i zdobení otiskováním. Navíc je vykrajování oblíbenou činností dětí.
 

Teprve po osvojení základních dovedností se pouštíme do modelování, ovoce, zvířátek a dalších.
 

Při práci používáme pracovní oděv.
 

Modelujeme ve stoje.
 

Vlhkou houbičku používáme na uhlazení povrchů, spojů , hran a nerovností.
 

Plochy, které k sobě spojujeme- lepíme šlikrem, nejprve zdrsníme poškrábáním

 

Když přerušíme nebo nedokončíme práci na modelu (výrobku), zabalíme ho do mokrého hadru nebo postříkáme vodou ( rozprašovačem na vodu). Hlína na vzduchu rychle vysychá a špatně se pak spojuje s čerstvou hlínou.

 

Na válení hlíny použijeme 2 kusy plátna (hadru). Hlínu nejprve zpracujeme do silnějšího válce,
který zploštíme a vložíme mezi dva hadry. Pak vyválíme válečkem až do požadované tloušťky.

Každá část z celého procesu nám nachystá překvapení. Prvním velkým zážitkem je hnětení a poznávání vlastností hlíny, nejkrásnější je samotné modelování. Tímto ale nekončí. Můžeme pozorovat, jak hliněný výrobek postupně vysychá, během schnutí mění barevný odstín, tvrdne a je křehký. Po prvním výpalu se barva „střepu“ ještě změní a výrobek získá pevnost. Pak přichází napínavé barvení glazurami, kdy děti vůbec netuší, že se barva glazury změní po výsledném vypálení. Při vykládání pece tak nastává okamžik největšího překvapení.


Samozřejmě, může přijít i zklamání, kdy střepy hned při prvním výpalu v keramické peci popraskají nebo glazury nevyjdou podle našich představ, ale i s tím se musíme poprat, začít znovu, naučit se nevzdávat se a hledat nové cesty a zkušenosti.

Keramika_edited_edited.png
Další materiály a pomůcky
  • Pracovní deska nebo podložka (např. kuchyňský vál)

  • Miska s vodou

  • Houbička

  • Šlikr

Keramické lepidlo, které připravíme rozpuštěním hlíny v malém množství vody (konzistence řídké kaše). Kromě spojování jednotlivých částí z hlíny slouží i k retušování drobných detailů a uhlazování.

  • Kuchyňský váleček

  • 2 dřevěnné lišty stejné tloušťky ( 1- 3 cm)

  • Štětce

  • Špejle

  • Plátno a hadříky

  • Rozprašovač na vodu

  • Kbelík nebo lavor s vodou

  • Zbytky látek s hrubou strukturou, krajky, síťky
     ( pro získání otisku struktury látky)

  • Různé předměty na otiskování (knoflíky, kostičky, hřeben, vidlička, brčka, vlastnoručně vyrobenépomůcky ...)

  •  Nože a nožíky

  • Hladítka

  • Kovová očka

  • Špachtle

cert.png

Při válení většího kusu plátu využijeme 2 stejně tlusté dřevěné lišty. Na podložku položíme lišty
ve vzdálenosti šířky válečku. Hlínu válíme válečkem mezi lištami a docílíme tak stejné tloušťky
plátu po celé jeho ploše.

Dbáme na bezpečnost při používání ostrých nástrojů.

Dbáme na čistotu pracovní plochy. Suché a ztuhlé kousky hlíny z plochy odstraníme, abychom je
nezaváleli nebo nezapracovali do měkké hlíny.

Čisté udržujeme všechny pomůcky a štětce, po práci je očistíme a umyjeme.

 

Ruce i náčiní po práci nejprve umyjeme v kbelíku nebo lavoru s vodou. Zbavíme je zbytků hlíny ateprve potom je opláchneme pod tekoucí vodou v umyvadle. Vodu s kbelíku nevyléváme doumyvadla, zbytky hlíny by v odpadu ztuhly a došlo by k ucpání. Usazenou hlínu z kbelíkumůžeme později použít na šlikr.

 

Celková tloušťka nánosu glazury by neměla být větší než 2mm. Tlusté nánosy glazury pozaschnutí seškrábneme.

 

Naředěné nespotřebované glazury uchováme (podle množství) v uzavřených sklenicích neboplastovém kbelíčku.

 

Při práci s glazurami dbáme na zvýšenou bezpečnost, ochranu očí i rukou.

 

Doporučuji vyrobit si vlastní vzorník hlíny a glazur. Vzorník vytváříme postupně, nemusímekupovat velké množství glazur a hlíny najednou, ale ze všech již zakoupených „uložíme“vypálený vzorek do vlastního vzorníku.

* Keramická hlína vás určitě zaujme svou tvárností a rozmanitostí úpravy a během modelování a barvení
budete sami přicházet na další možnosti a „vychytávky“, které jsem možná opomněla uvést.

Návody a pracovní postupy
kiwihug-qv05FvdE26k-unsplash_edited_edited_edited.jpg
Různé materiály

Velkou škálu materiálu pro tvoření nám nabízí příroda, např. makovice, větvičky, kamínky, pecky, listy, květiny, obilí apod.

kočka_edited.png

Když se pozorně rozhlédneme kolem sebe v domácnosti, možná budeme překvapeni, kolik různých věcí se nám nabízí k výtvarnému využití: vařečky, zbytky kůže, provázky, kelímky, drátky, hadříky, stužky, knoflíky, sklenice, zbytky barevných vln, noviny, balící papíry a spoustu dalších „odložených věcí“, které můžeme přeměnit na skvělé výtvarné materiály.

Rady a návody pro práci s různými materiály:

Co je v domě, to je pro mě

Při velkém úklidu domácnosti zapojte svou fantanzii a než vyhodíte jakýkoli předmět do popelnice, zkuste si nejdříve představit, jestli by se nehodil například na otiskování (víčko odfixu), na nosánek nebo očka panáčkovi (korálek, knoflík), na vlásky andílkovi (zbytky vlny, provázků), vlasy čertíka nebo vodníka ( koudel), na přáníčko (zbytky balícího papíru, kartonu) atd.Nakonec zjistíte, tak jako já, že se vám hodí skoro všechno.

tac.png

Třídění, základ pořádku

Nasbírané materiály doporučuji roztřídit podle druhu materiálu do různě velkých plastových dóz a boxů a popsat popisovačem. Usnadní nám to hledání i po delší době.

  • Nejvhodnější dobou na sběr přírodního materiálu je léto a podzim. Příroda je v těchto obdobích nejbohatší a umožní nám  ashromáždit neuvěřitelnou sbírku surovin.

 

  • Nasbírané přírodniny usušíme a uskladníme na suchém a větratelném místě. Ze zásob můžeme čerpat celou zimu a celé jaro.

 

  • K lepení různých materiálů doporučuji používat lepidlo Herkules. Lepí spolehlivě a udrží i těžší materiály. Lepidlo nanášíme a roztíráme štětcem. Štětec po práci pečlivě propláchneme vodou. S přilepenými materiály a předměty nepohybujeme, dokud řádně nezaschnou.
     

  • Velkým pomocníkem a široké využití má v dnešní době tavná lepící pistole. Její předností je rychlé lepení a je vhodná ke spojování a dekorování velkého množství materiálů. Nevýhodou, že s ní nemohou pracovat mladší děti, snadno by se mohly popálit.
     

  • Při výrobě dekorace z papírů a kartonů nebo výrobků z papíru (kartonů) a textilu se osvědčilo tuhé lepidlo. Tekutými lepidly si děti snadno potřísní samotný výrobek i sebe.

  • Jsme opatrní při práci s nůžkami, nožem a jinými ostrými předměty.
     

  • Pracujeme vždy čistýma rukama a v pracovním oděvu. Pracovní místo chráníme podložkou před umazáním a poškozením.

Návody a pracovní postupy
bottom of page