

Pracovní postupy
a návody
Slané těsto
Razničkování
Keramika
Různé materiály


Keramika
Úvod
Hlína je velice tvárná a příjemná na dotek, děti ji milují a vůbec jim nevadí, když se při modelování
trochu ušpiní. Mají skvělou fantazii a výsledky jejich práce vás vždy mile překvapí.

Hned v úvodu bych chtěla připomenout, že nejsem odborník na keramiku, pouze amatér. Ráda tvořím, objevuju nové materiály a hlína patří mezi mé oblíbené. Není mým cílem, ani v mých kompetencích, abych odborně popisovala keramické materiály a techniky. Nadšenci, tak jako já, si informace najdou na internetu nebo v odborných časopisech, či hrnčířských dílnách a prodejnách s keramickým zbožím.
Ve svých doporučeních vycházím z vlastních zkušeností i ze zkušeností získaných při práci s dětmi různého věku, různých dovedností a schopností.
Hlína je velice tvárná a příjemná na dotek, děti ji milují a vůbec jim nevadí, když se při modelování trochu ušpiní. Mají skvělou fantazii a výsledky jejich práce vás vždy mile překvapí. Určitě stojí za to hlínu vyzkoušet a společně s dětmi prožívat napínavý proces od přípravy hlíny, modelování, prvního výpalu, glazování až výsledného vypalování.
Každá část z celého procesu nám nachystá překvapení. Prvním velkým zážitkem je hnětení a poznávání vlastností hlíny, nejkrásnější je samotné modelování. Tímto ale nekončí. Můžeme pozorovat, jak hliněný výrobek postupně vysychá, během schnutí mění barevný odstín, tvrdne a je křehký. Po prvním výpalu se barva „střepu“ ještě změní a výrobek získá pevnost. Pak přichází napínavé barvení glazurami, kdy děti vůbec netuší, že se barva glazury změní po výsledném vypálení. Při vykládání pece tak nastává okamžik největšího překvapení.
Samozřejmě, může přijít i zklamání, kdy střepy hned při prvním výpalu v keramické peci popraskají nebo glazury nevyjdou podle našich představ, ale i s tím se musíme poprat, začít znovu, naučit se nevzdávat se a hledat nové cesty a zkušenosti.
Návody

Kocourek
V tomto návodu si vytvoříme roztomilého keramického kocourka pomocí keramické hmoty a jednoduchých pomůcek. Krok za krokem vás provedeme celým postupem – srozumitelným popisem i fotografiemi jednotlivých fází práce.
Materiál
Hlína: druhů hlíny je velké množství od značek i dodavatelů. U výběru druhu hlíny i její barvy si předem
promyslíme, jaké máme možnosti ( prostor na sušení, keramická pec) a co z ní chceme vytvořit. Zda
drobné ozdoby, reliéfy, nebo větší figurky, misky a jiné nádoby apod. Pro modelování menších výrobků,
ozdob, reliéfů, dekorací doporučuji hladkou hrnčířskou hlínu.
Pro větší a prostornější modely, kdy nelpíme na drobných detailech při modelování a dekorování,
využíváme hrubší hlínu šamotovou. Barvu hlíny volíme podle dalšího zdobení – barvení glazurami
nebo barvami. Doporučiji začínat hlínou světlou, na které vyniknou téměř všechny glazury.

Glazury a barvy
Při výběru z obrovské škály glazur se řiďte vždy návodem na použití a vypalovací teplotou. Širší přehlednou orientaci ve značení glazur, barev a využití najdete v tabulkách v odborné literatuře, na internetu a ve specializovaných výtvarných potřebách.
Keramické výrobky můžeme barvit i akrylovými barvami na keramiku značky Hobby, které nemusíme vypalovat. Jsou vhodné především na keramické samotvrdnoucí hmoty a hmoty bez výpalu.
Glazura
Glazura zdobí vypálený keramický střep, vytváří na něm sklovitý povlak, který brání prosáknutí. Máme na výběr glazury bezbarvé průhledné, bílé krycí , průhledné barevné, krycí barevné, matné.
Glazury se prodávají v podobě práškové. Ředíme je vodou asi na hustotu mléka a na vypálený střep nanášíme štětcem nebo glazujeme máčením, poléváním, či vyléváním nádob. Celková tloušťka nánosu glazury by neměla být větší než 2mm.
Barva
Barvy dělíme na barvy pod glazuru, barvy na glazuru, barvy do glazury.
Engoba
Engoby jsou různě zbarvené hlíny, kterými se dekoruje střep jiné barvy.
Další materiály a pomůcky
-
Pracovní deska nebo podložka (např. kuchyňský vál)
-
Miska s vodou
-
Houbička
-
Šlikr
Keramické lepidlo, které připravíme rozpuštěním hlíny v malém množství vody (konzistence řídké kaše). Kromě spojování jednotlivých částí z hlíny slouží i k retušování drobných detailů
a uhlazování.
-
Kuchyňský váleček
-
2 dřevěnné lišty stejné tloušťky ( 1- 3 cm)
-
Štětce
-
Špejle
-
Plátno a hadříky
-
Rozprašovač na vodu
-
Kbelík nebo lavor s vodou
-
Zbytky látek s hrubou strukturou, krajky, síťky
( pro získání otisku struktury látky) -
Různé předměty na otiskování (knoflíky, kostičky, hřeben, vidlička, brčka, vlastnoručně vyrobenépomůcky ...)
-
Nože a nožíky
-
Hladítka
-
Kovová očka
-
Špachtle

Rady a doporučení
Než se pustíme do modelování, tak se nejprve seznámíme s tvárnými vlastnostmi hlíny a vyzkoušíme své modelovací schopnosti. Hlínu mačkáme, hněteme, válíme, koulíme, pracujeme dlaněmi a prsty. Vyzkoušíme trhání, krájení, otiskování předmětů a rytí do hlíny (např.špejlí).
Modelujeme postupně, od jednoduchý tvarů po složitější. Začneme např. stejně velkými kuličkami, krátkými a dlouhými válečky, slzičkami, kostičkami...Pro začátečníky je vhodná práce s vykrajovátky. Můžeme je využít k přípravě drobných ozdob, nakterých si vyzkoušíme i zdobení otiskováním. Navíc je vykrajování oblíbenou činností dětí.
Teprve po osvojení základních dovedností se pouštíme do modelování, ovoce, zvířátek a dalších.
Při práci používáme pracovní oděv.
Modelujeme ve stoje.
Vlhkou houbičku používáme na uhlazení povrchů, spojů , hran a nerovností.
Plochy, které k sobě spojujeme- lepíme šlikrem, nejprve zdrsníme poškrábáním
Když přerušíme nebo nedokončíme práci na modelu (výrobku), zabalíme ho do mokrého hadru nebo postříkáme vodou ( rozprašovačem na vodu). Hlína na vzduchu rychle vysychá a špatně se pak spojuje s čerstvou hlínou.
Na válení hlíny použijeme 2 kusy plátna (hadru). Hlínu nejprve zpracujeme do silnějšího válce,
který zploštíme a vložíme mezi dva hadry. Pak vyválíme válečkem až do požadované tloušťky.
Při válení většího kusu plátu využijeme 2 stejně tlusté dřevěné lišty. Na podložku položíme lišty
ve vzdálenosti šířky válečku. Hlínu válíme válečkem mezi lištami a docílíme tak stejné tloušťky
plátu po celé jeho ploše.
Dbáme na bezpečnost při používání ostrých nástrojů.
Dbáme na čistotu pracovní plochy. Suché a ztuhlé kousky hlíny z plochy odstraníme, abychom je
nezaváleli nebo nezapracovali do měkké hlíny.
Čisté udržujeme všechny pomůcky a štětce, po práci je očistíme a umyjeme.
Ruce i náčiní po práci nejprve umyjeme v kbelíku nebo lavoru s vodou. Zbavíme je zbytků hlíny ateprve potom je opláchneme pod tekoucí vodou v umyvadle. Vodu s kbelíku nevyléváme doumyvadla, zbytky hlíny by v odpadu ztuhly a došlo by k ucpání. Usazenou hlínu z kbelíkumůžeme později použít na šlikr.
Celková tloušťka nánosu glazury by neměla být větší než 2mm. Tlusté nánosy glazury pozaschnutí seškrábneme.
Naředěné nespotřebované glazury uchováme (podle množství) v uzavřených sklenicích neboplastovém kbelíčku.
Při práci s glazurami dbáme na zvýšenou bezpečnost, ochranu očí i rukou.
Doporučuji vyrobit si vlastní vzorník hlíny a glazur. Vzorník vytváříme postupně, nemusímekupovat velké množství glazur a hlíny najednou, ale ze všech již zakoupených „uložíme“vypálený vzorek do vlastního vzorníku.
* Keramická hlína vás určitě zaujme svou tvárností a rozmanitostí úpravy a během modelování a barvení
budete sami přicházet na další možnosti a „vychytávky“, které jsem možná opomněla uvést.

_edited.jpg)







